fredag 16. desember 2011

Syng alle himlens engler, den største gleda her på jord det er å stå i blandakor!!

 YEPP, etter 30 år er det fortsatt den største gleda her på jord å synge i kor. Koret Havdur er en av de viktigste grunnen til at jeg ble på Frøya. Vi er i år ca 60 medlemmer, aldri vært så mange og aldersforskjellen er fra 16 til over 80 år. En av grunnene til at det er så bra å stå i koret HAVDUR har VELDIG mye med duracell dirigenten vår ELIN å gjøre. Takk og pris for at hun hadde så sterke FRØYA røtter når hun var ferdig utdannet kordirgent at hun dro hjem - hun kunne nok ha gjort en mye større suksess med et elite kor i TRONDHEIM, men i steden bruker hun all sin musikalske energi på å løfte dette bygdakoret opp til nye høyder.
 En annen viktig å årsak som gjorde at jeg ble på Frøya er jobben min  i kulturskolen med sangelever fra 6 år og oppover. Jeg har egentlig ikke musikkutdanning,  er jo pedagogisk utdannet via førskole og spesialpedagogikk. MEN musikk har vært en del av HELE mitt liv, via motivasjon fra far og mor, foreningsliv i barndommen, deretter Korps og fra 15 år KOR og der ble jeg. Sangopplæringen fikk jeg på musikklinja på Atlanten vidergående og grunnlaget som sanger og solist ble lagt gjennom 3 år i Sogndal der jeg sang i alle de kor som fantes i Sogndal og omkrets. I Sogndal og Hafslo fikk jeg også prøver meg som kulturskolelærer med ansvar for musikkbarnehager og ja sangelever:)
 I går ble sangnissene gjort om til sangengler og fikk være med Havdur på Jul i svingen. I tilegg sang de Sonjas sang med disse to sikre solistene som i en alder av 9 år har masse solist erfaring. Resten av gjengen var utrolig GIRA på kunne synge sine solo innslag fra nissekonserten og synes det var dårlig gjort at det ikke var plass til ALLE. Hærlig å ha en slik SANGLYSTEN gjeng:)
Selv fikk jeg lov til å være solist i Helene Bøksle sin sang Lys til nattsvart jord. Og å få stå der forann koret å synge den er

3 kommentarer:

  1. Det var en fantastisk opplevelse, Brit! Hadde både gåsehud og tårer i øynene flere ganger. Tenk å kunne sette seg ned i en førjulstid og bare nyte noe så vakkert!

    SvarSlett
  2. Takk for en fantastisk kveld Brit, jeg storkosa meg :)

    SvarSlett
  3. Bygdekor? Verdens beste i såfall :-)
    Jeg ble IKKE lei meg for at det var du som måtte synge på ekstranummeret :-D Nydelig Brit!
    Forresten var det mange nydelige solistinnslag i går, som alltid med Havdur.

    SvarSlett