lørdag 1. desember 2012

Julekalender - tegnet på egoistisk selvhevdelse??

Har fått med meg årets diskusjoner som omhandler sånne som meg som lager pakkekalender i søkk og kav for å fremstå som perfekt kvinne, husmor, mamma- You name it.- og her er jeg som elsker å lage julekalender eller generelt sett elsker å ordne pakker til de jeg er glad i. Å som liker at desember er den gyldne anledning til å glede noen rundt meg fordi jeg synes vi  kan trenge noe i denne mørkeste måneden i året .Og nå har jeg skjønt at jeg egentlig budre gått til psykolog for å få retta på denne egoistiske selvhevdelsen min...og få masse dårlig samvittighet for at jeg liker, synes det er GØY å orden pakkekalendere..., for i noen samfunnsviteres øyne er dette nemlig en svært dårlig menneskelig egenskap..
I en form for egenanalyse så ligger det nok adskillig mer på at JULEKALENDER er GØY, mens derimot andre ting som noen andre synes er viktig i jula som f.esk HUSNEDVASKING synes jeg ikke er gøy og det gjør i minimalt ut av.Atså er jeg styrt ut fra lystprinsippet mer en plikt. lol!! Jeg er en såpass klarsynt kvinne at jeg ser at hvis all den tida jeg bruker på å finne gaver og pakke inn gaver hadde blitt brukt til HUSARBEID - kunne heimen min ha glinset i soleklar AJAX. MEN det er ikke det jeg prioritere, jeg vil lage kalender fordi jeg synes det er GØY- kan jeg ikke bare få lov til det da uten at det skal føles så feil... Men hva med materielle overfloden jeg nå er med å støtte opp under, burde jeg ikke tenke mer på det!! JO. og derfor prøver jeg å la gavene være innhold som vedkommende trenger, ville ha kjøpt likevell før jul eller rett og slett aktivitetspakker.
Jeg forventer ikke pakkekalender gjengjeld- skulle jeg ha gjort det burde jeg virkelig ha gått til psykolog etter 15 år som pakkegeneral i heimen.Jeg blir glad for at de som får blir glad og at de sier at dette gleder de seg til hver jul. Så dermed så driter jeg samfunnssynserene og følger fortsatt mitt lystbehov med PAKKEGLEDE. Å jo jeg er glad i pakker selv også, og gleder meg svært til å byttekalender jeg har byttet med likesinnede damer på hobbyfronten:)
Forøvrig så bruker jeg å skrive sånne " ekle" fellsjulebrev også.For meg har det blitt en juletradsjon og ha en liten årsoppsumring, noen liker de og noen liker det sikkert ikke. Og dem om det, jeg håper de har såpass vett at de kan si fra til meg at de ikke ønsker noe slikt fra oss- det hadde jeg syntes var mer ærlighet.
Ps, JEG HAR GLEMT Å LAGE KALENDER TIL KATTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!

16 kommentarer:

  1. E så suuuperglad for at du prioritere kalender! Desember måned blir ikke det samme uten kalender fra dæ :-D En finfin start på kvar ein dag i stress-desember!

    SvarSlett
  2. så enig med deg. :) kos deg med kalendergaver,glade onger og voksne,- d skal iallefall e. ;) ha ei fin adventstid. :)

    SvarSlett
  3. Er helt enig med deg! Jeg syntes at du skal fortsette å kos deg med kalendergavene som er til stor glede for både deg og de rundt deg. Selv lager jeg pakkekalender til mine tre barn og ofte får de noe jeg likevel måtte kjøpt til de( truser,labber,t-skjorter osv)og neste år har jeg lyst til å få laget en til meg selv også. Jeg syntes en skal kunne unne seg litt i desember måned.

    SvarSlett
  4. Er det noe jeg absolutt IKKE forbinder med deg, er det selvhevdelse.
    Kos deg, Brit! Jeg liker jo også å gi gaver, så du får noe av meg også. Det tar bare litt lenger tid i år.
    Klem Ellen :)

    SvarSlett
  5. Ha ha, hvis du LIKER å pakke inn massevis av smågaver, er jo det helt flott. Det folk vil ta, er vel at noen føler seg pressa til å lage de flotteste kalendere. Jeg er ikke så glad i å pakke inn og sånn, og dermed gjør jeg det lettvint.

    SvarSlett
  6. Jeg er enig i at vi skal gjøre det vi synes er morsomt i adventstiden, og kalendere er en av de tingene. Jeg lager kalendere med pakker til ungene, bruker mye tid på å lage og skrive julekort og å pakke inn julegaver. Pynting er jeg også ganske god på, og litt baking sånn på toppen. Da får heller rundvasken vente til i januar :)
    Håper du likte dagens gave, du fortjener noe selv du som lager så mye til alle andre.

    SvarSlett
  7. For en superkoselig pakkekrok! Har ikke fått med meg diskusjon om at pakkekalendere er galt. Sikkert stress for mange, men man gjør vel ikke det for å framstå som perfekt. I år skulle jeg gjerne ha ønsket meg mer tid, men jeg kom i mål i år også. Noen av småpakkene er praktiske - andre ikke - men koselig er det.
    Det med felles-julebrev har jeg laget i mange år, før det ble "vanlig". Gjorde det året etter at jeg fikk betennelse i armen pga individuelle lange hilsninger. Det ble stress, men fellesbrev er praktisk og hyggelig, synes jeg.

    SvarSlett
  8. Hurra! Godt vi har sånne som deg, som sprer glede rundt seg!

    Jeg er helt enig med deg. Kort oppsummert: De som IKKE liker å lage pakkekalender, bør la det være og heller gjøre noe annet som de liker. Bake gode kaker for eksempel. Eller vaske huset, for de som liker det.

    De som LIKER å lage pakkekalender, må da bare få holde på! Jeg er som deg, jeg elsker å forberede og tenke ut pakker og har lagd pakkekalendre til barna mine i alle år. Og det setter de pris på. En vinn-vinn-situasjon.

    Det er alltid noen som vil klage og syte. Og vi skal bare være glad til - vi har det virkelig godt her i landet når det eneste media kan komme på å slå opp er smørkriser og pakkekalendre (pluss noen sexskandaler i ny og ne da). Kanskje det er derfor Norge igjen er kåret til verdens beste land å bo i?

    Ha en riktig god søndag - med fryd og glede og pakkeåpning!

    SvarSlett
  9. Ja, er det ikke rart? At vi egentlig er selvhevdende egoister når vi prøver å gjøre andres dag litt bedre? Først var det matpakken som ungene helst skal lage selv fra de greier å smøre ei skive, og det må for all del ikke ligge ei fiskekake eller noe annet spennende i den. Nei, matpakken skal være svette skiver med ost så ingen føler seg utenfor!

    Og nå er det pakkekalenderen som skal dømmes nord og ned. Tikroners sjokoladekalendere fra butikken må da være mer enn godt nok, for ellers får andre dårlig samvittighet for at de ikke tar seg tid til pakkekalendere.

    Snart blir det vel vi som ikke bryr oss om hva andre mener som skal til pers? Tenke seg til at vi gjør det vi har lyst til og som vi synes er gøy? DET går jo ikke ann?

    Nei, kos deg med glade mennesker rundt deg og gjør akkurat som du vil -det akter i allefall jeg. God adventstid :)

    SvarSlett
  10. Kos deg masse, man skal prioritere ting man synes er gøy! Selv har jeg "kjøpt" meg fritid ved å ha vaskehjelp, og da kan jeg bruke tiden på andre ting uten dårlig samvittighet :) Her blir det pakkekalender til lillemann nest eår, i år er han forliten til å forstå, så jeg synes ikke det er noe vits i det enda. Men gleder meg masse til "julestria" neste jul også!

    SvarSlett
  11. Jeg har alltid vært ærlig på at jeg lager pakkekalender fordi JEG synes det er gøy. Blir mottakeren glad så er det en ekstra bonus :P Så så egoistisk og selvhevdende er jeg, og har absolutt ikke tenkt til å slutte med det.

    SvarSlett
  12. Du er bare så herlig, alle disse pakkekalendrene du lager. Det er mange glade mennesker rundt deg. Det ble pakkekalender til sønnen min i år. Gubben i huset ble veldig overrasket når han skjønte at det ble kalender på han og i år. Den første ølen stod merket og klar i kjøleskapet imorges når han stod opp. Da han ikke er ferdig med penicillinkuren sin enda så ble det en alkoholfri øl idag.
    Jeg ville og ha en kalender i år så jeg kjøpt en til meg selv, et nytt telys med duft hver dag.

    Jeg syns det kan hva vanskelig å finne på bra gaver i pakkekalender og samtidlig holde nede pengebruken. I år blir det enkelt og greit godter og små ting mellom hver advent. Som adventsgave blir det en litt større ting. Det er bra koselig å se spenningen i øynene på gutten når han skal åpne pakken.
    Kos deg videre med alle kalendere og julepyssel i desember.
    Klem Pernilla

    SvarSlett
  13. Jeg sier bare: KOS DEG MASSE MED å LAGE KALENDERGAVENE i årene framover Brit:) har vi lyst har vi lov sier nå jeg.
    Ha ei riktig så fin adventstid med masse kos og hygge.

    SvarSlett
  14. Det er så flott med all den gleden du sprer med dine julekalendere, og all den gleden du har med å lage og pakke kalenderne. Fortsett med det!

    SvarSlett
  15. PS. Men jeg ser jo at katten leter fortvilet etter sin kalender, håper det ordner seg :)

    SvarSlett
  16. Herlig!
    Jeg er i all fall glad for at du lagde kalender til meg!!!
    Jeg koser meg veldig med den, på utebloggen min i dag viser jeg den fram!

    SvarSlett