onsdag 6. januar 2016

Snart I 50 og Rocka fiskekaker

Jeg har 2015 jobbet MOT 50 prosjektet mitt,
 nå er det sånn ca 13 dager til 50 årstallet slår inn,
prosjektet fortsetter likevel i 2016 I 50!!
Selv om jeg er fornøyd med resultatet så langt kan jeg ikke stopp livsendringene.
Og jeg trenger å holde fokus hver dag og hvert år for å være en sunn og sprek 50 åring.
 For det vil jeg gjerne være.
I julehøytidens ca 10 dager klarer faktisk jeg å legge på meg 5 kg.
Høres helt vanvittig ut, men jeg blir ikke sjokkert lenger,
slik er kroppen min den tåler så utrolig dårlig å gå ut av sine faste vaner,
 å bli putta inn sjokolade, god drikke og fet mat, og ikke minst falle inn i sofakroken igjen....
Så det er en lettelse  for både hode og kroppen min å komme til januar , nytt år og hverdag!
Det er jo heller ikke noen hemmelighet at jeg følger Grete Roede sitt opplegg og kurs.
Best liker jeg å prøve ut og bruke middagsoppskriftene deres.
Veldig mange har blitt faste middagsretter for hele familien i løpet av alle årene.
I fjor hadde jeg egen blogg for livsendringene, nå blir alt igjen samlet her i Brit`s puslerier.
Og en av ukeinnleggene vil bli oppskrift fra en av oppskriftene jeg enten prøver ut
eller har blitt favoritt fra mitt rikholdige kursbokoppskriftbibliotek
Denne uka slår jeg til med litt Rocken Roll en Rocka Fiskekakerett som den heter.
Du trenger
600 g fiskekaker
2 stk gulrot
1 stk rød paprika
1/2 stk kinakål
1 boks vannkastanjer
2 fedd hvitløk
2 ss fersk ingefær
1 ss olje
5 ss soyasaus
5 ss østersaus
600 g naturris (kokt)
Du gjør som følgende:
Skrell og finhakk hvitløk og frisk finhakket ingefær.
 Skjær fiskekakene i store terninger, og gulrøtter, paprika og kinakål i strimler.
Ha olje i en wokpanne eller stekepanne med høye kanter,
og fres hvitløk og ingefær i ca. 3 minutter.
Legg i fiskekaker og gulrøtter, og fres dem i 4-5 minutter.
Ha deretter i kinakål, paprika og vannkastanjer, og fres i ytterligere 3-4 minutter.
Tilsett til slutt soya- og østerssaus, og la det hele bli gjennomvarmt.
Server med kokt ris.
Lett og raskt å lage, og hele familien fra de yngste til de eldste likte retten. 
Sigurd syntes det smake som  på kinarestaurant
og det var et bra skussmål for retten fra hans side:)
Retten er utgangspunkt for 4 porsjoner, 1 porsjon er ca 400 kalorier.
Og oppskriften er hentet fra Grete Roede.

 
Morsomt er det å prøve noe nytt som disse vannkastanjene ,
aldri smakt og aldri sett. men nå er det utprøvd og passer utmerket til wok gryter.
Bon aptetitt og lykke til med et Sprekt , Sunt og Smakfullt 2016!!

1 kommentar:

  1. Vannkastanjer smakte jeg for første gang i en kyllingrett, hos ei venninne av ei venninne, for en del pr siden. Mulig det var sur-søt saus i den også. Etterpå har jeg brukt det sånn av og til. Alltid morsomt å prøve/bruke noe nytt, så lenge det faller i smak :-)

    SvarSlett