fredag 19. mai 2017

Kveldssalme

Ikke er jeg sånn veldig religiøs av meg, men når jeg drar hjem en sen mai kveld
og opplever denne himmelen, dette fargespillet, denne kveldsstunda
 blir jeg om ikke annet fylt opp med Edvard Hoem sin kveldsalme
som jeg synes er usedvanlig vakker.
Jeg sender den ut i kvelden til noen som kan trenge en salme til trøst,
til glede eller til bare
 å kjenne på naturens sterke kraft
Så stilt som berre vinden snur
når sommarnatta går mot dag
så stilt så berre barnet søv med fred i sine andedrag
så stilt blir Herrens nåde sendt
Og dagen varer  tusen år
Så fort som fargar skiftar lei
i auga til ei vaken sjel
så vart som elskerhanda kling
i stilla etter harpespel
slik fyller Herren tusen år
med lyset frå ein sommardag
Så lett som dogga kjem og går
så stilt som blomar fell til ro
Så mildt som sus frå nattleg hav
Skal Herrens time koma no
For han er dagen tusen år
og tusen år ein sommardag.
Da går jeg og katta til fredelig ro en fredagskveld
med milde sus fra nattlig hav
og håper morgendagen vil bringe gode tanker, handlinger og aktiviteter!

3 kommentarer:

  1. Fantastiske stemningsbilder, takk for at du deler. Salmen var en ny oppdagelse for meg...og den var virkelig et fint møte. Den passet godt til stemninge. Du er kjempeflink til å ta bilder!!

    SvarSlett
  2. Edvard Hoem er en forfatter jeg også setter pris på, og denne salmen passer perfekt til de flotte bildene dine. Jeg er helt betatt av det øverste..... Riktig flink er du!

    Klem

    SvarSlett
  3. Vakkert. Mange takk.

    SvarSlett