søndag 21. mai 2017

Søndagskafe

 I gamle dager, vi snakke forrige århundre på 60 , 70 tallet, den tiden jeg var barn.
Da var det søndagskaffe med kake!
 Hos oss var det ikke hver søndag, men noen ganger bakte mor ei kake
og dekket på med fine kopper.
 Eller så dro vi på søndagstur med bilen,
 kanskje besøkte en slektning i Åndalsnes eller i Ålesund helt uten om det var bursdag å feire.
Likevel var det kake å få.
Undre meg på om vi ikke var flinkere å holde kontakt med hverandre
 den tiden uten mobil, sms, facebook og insta...
 En av kakene var marmorkake.
Jeg synes det var en utrolig fascinerende kake med blanding av hvit kake og sjokoladekake.
 Et lite kunststykke, tenk å kunne lage slike kaker.
 Jeg såg opp til hver og en som serverte disse vidunder kakene!
 Sist søndag inviterte jeg mine to menn på søndagskaffe i Nerklubben.
Det ble dekket på med det vakre Fasan servise fra Egersund.
 Det fine å tenke på at akkurat dette service er blitt brukt til søndagskaffe
 i min manns barndomshjem mange ganger.
Mor Marie baka helt sikkert kake hver søndag,
dekket på til alle sine og alle hadde en god prat på en søndagsettermiddag.
Og helt sikkert baka hun også marmorkake.
Min oppskrift har jeg hentet fra Trines matblogg, og dere finner den HER: http://trinesmatblogg.no/2008/11/21/marmorkake/
 Jeg elsker dette service som i tillegg til å være nydelig
 også bærer med deg gode minner for oss alle.
Om du ikke drikker kaffe, kan du også serverer kakao.
Jeg tror alle blir litt snill av å drikke kakao,
Så kanskje du akkurat i dag skal invitere huset beboere på søndagskaffe?
 Dekke på med det fine servise
og gjerne snakke om slekt dere vil minnes, dele gode barndomsminner med barna dine.
Eller invitere naboen, eller en gammel tante?
 Eller dra på besøk til en slektning på sykehjemmet med søndagskake.?
Eller bare lage en kake helt til deg selv,
ha på fin musikk, og ha en god stund i ro og fred på en søndagsettermiddag?
Søndagshilsen til dere med oppfordring til å lage et bitte litte godt pustehull for alle

3 kommentarer:

  1. Marmorkake er bare så deilig. Er ikke så lenge siden jeg lagde det jeg heller og ha med på jobben. Skikkelig populært. I dag tenkte jeg å lage god dammeldags sitronkake. :)

    SvarSlett
  2. Et flott innlegg, og nydelige bilder! Jo, her i huset bakes det kake til helga, og om det ikke alltid kommer noen innom, så er det stats med kaffeslabberas med husets beboere også. Jeg har ikke vokst opp med slike tradisjoner, søndagskaffe. Men da jeg som ung voksen flyttet til ei bygd utenfor byen, da var det slik at folk stakk innom uten å være invitert på en søndag, fordi man hadde fri da. Kjempekoselig og veldig uhøytidelig. jeg lærte meg fort vanen med å ha ei nybakt kake til helga. Ofte var det ulike typer skuffkake. Denne marmorkaken du viser er jo i tillegg til å være god også pen på kakefatet. Kanskje skulle man slå et slag for denne oppskriften! Takk for påminnelsen!

    SvarSlett
  3. Jeg er ganske god på dette med å bruke servise fra "gamle dager", kakebaking likeså. Jeg er vokst opp med kake til helga, men nå til dags er det sjelden noen bare stikker innom. I dag har vi hatt vår først veranda-kaffe for sesongen og til den ble det servert kling. Marmorkake er også en av mine favoritter. Og at kaffen og kakene smaker ekstra godt servert på fint, gammelt servise er helt sikkert.

    Ønsker deg ei fin uke!

    SvarSlett