tirsdag 6. juni 2017

Tid for å nyte naturen !

Det er som alle vår og sommertegn kommer sterkere dette året.
Nå når jeg endelig igjen har kommet meg i gang med turene mine
er det som alle synsinntrykkene  langs veikanten er sterkere enn før.
Jeg må bare stoppe og nyte nye blomster som har kommet fram etter vinteren.
 Gjerne ta med en liten bukett hjem.
 Om det er gleden over å føle meg frisk igjen eller alderen er jeg noe usikker på!
 I går og i dag er det denne lille skogstjerna jeg har falt i staver over.
SÅ utrolig perfekt med sin lille stjerne
og nesten helt utrolig at den kan stå oppreist med din tynne stengelen.
Hans Børli har skrevet et vakkert lite dikt om denne lille blomsten.
 Så han har nok som meg blitt betatt av denne lille skjønnheten

Skogstjerna blomstrer atter.
 Ho pryder de grønne skogens saler
og smiler mot dagen
med kvite kroneblar
fordi ho fikk være med å skape
en vår i skogene.

 Ingen ungjentedrøm
er så blyg som ei skogstjerne
og ingen uplettet sjel
som fikk Sankt Peter til å stikke
nøkkelen i himmelporten
er så uskyldskvit.

 Junidagens strålearmer
favner den vesle blommen
og dveler lenge
med solbrann
over skogstjernenes sommersnø.

 Når natta breier ut doggteppet sitt
og den gode stunda søkker over skogene,
- den gode stunda da alt som lever
takker for dagen som var -
da bøyer skogstjerna ydmykt
sine kvite blar mor jorda
og ber for det gode.

Jeg fortsetter å nyte alt det vakre naturen akkurat nå tryller fram.
OG i dag gikk jeg tur uten lue og jakke,
 ET SNEV av SOMMER som det bare er å SMILE til!!!
Jeg oppfordrer alle til å ta en tur ,
 gå gjerne rolig å kikk i veikanter og enger
og ta inn alt som akkurat nå er i ferd med å komme fram helt vilt og uhemma!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar